New York Fudge Brownie



För ett par dagar sedan så gjorde jag brownies till min kära pojkvän, det blev såklart ganska mycket och det finns fortfarande en bit kvar i kylen. Underbart god blev den i alla fall med en härlig blandning av choklad och krämighet. För att göra hotta till den lite så toppade jag med en mascarponefrosting och röda vinbär. Och nu har jag äntligen hittat min favoritfrosting, för det är nämnligen den med mascarpone. Den smakar inte alls som den med creme cheese, inte alls lika sötsliskig.

Följande recept använde jag, som är Leilas, till browniesarna:

150 g hasselnötter
175 g smör
3 dl strösocker
1½ dl kakao
½ dl ljus sirap
1 nypa salt
3 ägg
2½ dl vetemjöl

Ugn 175°

Rosta först hasselnötterna i ca 10 minuter och gnugga sedan av delar av skalen. Smörj och bröa en ungsform (ca 40x30 cm). Vispa smör och socker poröst och blanda sedan i kakao, sirap och salt. Rör sedan i ett ägg i taget och vänd sedan ner nötter och mjöl i smeten. Grädda kakan i ugnen i 10-12 minuter, den ska vara lite kladdig innuti när den tas ut. Låt sedan kakan svalna.

 

Fudgesåsen, också Leilas:

2½ dl vispgrädde
200 g mörk choklad 70%
1 tsk smör

Koka upp grädden och ta kastrullen från värmen. Finhacka chokladen och rör ner den tillsammans med smöret i den varma grädden. Bred sedan glasyren över kakan, låt stelna och skär sedan i rutor. Ställ in kakan i kylen om du tycker att glasyren tar för lång tid på sig att stelna, det går lite snabbare då.


Mascarponefrosting, min egna improviserade blandning:

1 dl vispgrädde
Ca 2-3 msk mascarpone
Ca 2-3 tsk florsocker

Vispa vispgrädden hårt. Vispa ner mascarponen i grädden, det är lättast med elvisp. Tillsätt önskad mängd florsocker. Känns frostingen för lös så vispa på lite till så styvnar den. Spritsa på cupcakes, brownies, kakor eller det du tycker är gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0