Söndagsmiddag



Ikväll har jag ätit tvårätters helt själv på balkongen, jag var ju tvungen att unna mig någonting nu när olyckan var framme igår. Mumsigt gott och ganska mysigt, jag hade ju en liten misse-Puff klängandes på mig hela tiden.

Till förrätt blev det kronärtskocksoppa:

1 msk olivolja
1 burk konserverade kronärtskockor
2 vitlöksklyftor
½-1 grönsaksbuljongtärning
2½-5 dl vatten
Ca ½-1 dl vispgrädde
Salt
Svartpeppar
Basilika
Persilja
Soltorkade tomater
Ev. Tryffelolja

Hacka vitlöken och stek den mjuk i olivoljan i en kastrull. Hacka kronärtskockorna och fräs någon minut tillsammans med vitlöken. Tillsätt buljongtärning och vatten och koka i ca 5 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer. Häll i vispgrädden och värm. Smaksätt med salt och peppar. Toppa soppan med hackad basilika, persilja och soltorkade tomater. Några stänk tryffelolja är pricken över i.



Till varmrätt blev det fetaost- och salamipaj:

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2-3 msk kallt vatten

Arbeta tillsammans till en fast deg snabbt och tryck ut i en pajform. Ställ kallt under tiden fyllningen görs eller ca 15-30 minuter. Vill man så kan man förgrädda skalet i 10 minuter i 250° innan fyllningen läggs i.

Fyllning
5 körsbärstomater
Ca 7 skivor salami
1 pkt fetaost
2 ägg
1½ dl vispgrädde
½ dl mjölk
Salt
Peppar

Skiva tomater, salami och fetaost. Lägg detta i pajskalet. Vispa ihop äggen, mjölken och grädden, smaksätt med salt och peppar. Häll detta i pajskalet över fyllningen. Grädda pajen i ca 15-20 minuter i 200°-250°, servera med en sallad.


Kommentarer
Postat av: Michelle

olyckan???

2010-08-02 @ 11:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0