Färskost med kantareller

I lördags fyllde min underbara Joakim 23 år. Detta firade vi med finfin middag och mys. Till förrätt gjorde jag en kantarellfärskost som blev helt gudomlig. Kantarellerna köpte jag på torget här i Lidköping, 1,3 kilo för 50 kronor ser jag som ett riktigt klipp!



Färskost med kantareller:

Ca 115 g Philadelphia
200 g kantareller
1-2 tsk mjölk
Gräslök
Salt
Peppar
Smör

Hacka kantarellerna i mindre bitar och stek i smör, jag stekte i två omgångar så det blev ganska trångt i pannan med allt på en gång. Salta och peppra kantarellerna en aning. Vispa philadelphian fluffig med elvisp, tillsätt mjölken så att den blir en aning mjukare. Vänd sedan ner kantarellerna och önskad mängd gräslök i färskosten. Ställ in i kylen ca en timme innan den klickas upp på en härlig bit surdegsbaguette.



Jag måste ju bara visa den söta tårtan jag gjorde till Joakim också. Han är helt galen i choklad så det fick bli chokladtårta med hallon och grädde med lite extra choklad. Han gillade den jättemycket. Jag kände att det inte riktigt fick plats med 23 ljus på tårtan så det fick bli en stor tvåa och tre småljus istället. Kanske inte den snyggaste tårtan som har skapats men god var den i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Mor-Mia

Mmm det här lät gott!

2010-09-07 @ 14:43:53
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Boel

Kantareller är ju helt fantastiska och detta ser ut som ett mumsigt alternativ till den klassiska toasten med smörstekta kantareller!

2010-09-14 @ 21:53:17
URL: http://battremedbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0